WT-kokeiden tuloksista risuja ja vähän ruusujakin

NOU-, NOME-B, NOWT- ja NOME-A -kokeiden tulokset

Valvojat: queequeg, SariP

Alueen säännöt
Kirjoita otsikkoon koemuoto, paikka ja aika. Esimerkiksi: NOME-B Vammala 1.-2.9.2007.

WT-kokeiden tuloksista risuja ja vähän ruusujakin

ViestiKirjoittaja Maustepojat » 20.07.2010 21:24

WT-kokeiden tulospalvelu pääsääntöisesti ONTUU [s_nono] . Mistä muusta näyttelystä tai kokeesta (mikä tahansa laji!) sinut lähetetään kotiin saatesanoilla "katso netistä". Pahimmassa tapauksessa et tiedä saavuttamaasi kokanaispistemäärää, tulosta (esim. AVO2) saati rastikohtaisia pisteitä.
Kaakon kokeessa oli mukava olla, siellä saimme jokainen oikein kunniakirjan saavutetusta tuloksesta. Ja rastikohtaisetkin pisteet sai katsoa palkintojenjakohässäkän jälkeen sihteerin koneelta. UMN kokeessa kirjoitettiin käsin lista, jota jokainen sai tutkia (pieni koiramäärä, ymmärrän ettei mahdolista suuremmalle), siinä rastikohtaiset, summa ja varsinainen tulos.
Ymmärrän toki, että toteutus nykyohjelmalla voi olla hankalaa ( se kun laskee vain summia, ei varsinaista tulosta).
Mutta parannusta voisi olla esimerkiksi: Tuloksen kertova tulkkaustaulukko ilmoitustaululle tai vaikka lähtölistan mukaan. Mahdollisuus nähdä rastikohtaiset pisteet koneelta jos ei tulostusmahdolisuutta.
Järjestäjiltä toivoisin ainakin jokaiselle tulosta kotiinviemisiksi (siis ALO2, AVO0, Voi3...), esim. SNJ leirikokeesta 2 viikkoa sitten tuloksia ei ole vieläkään saatavilla, vain 1-tuloksen saaneet palkittiin, muut täysin epätietoisia kunnes tuli printti rastikohtaisista ilmotaululle. Juu, jos osaat itse laskea taulukosta joka on netissä niin onhan ne tulokset olemassa. Muussa tapauksessa saat odottaa koiranetin päivitystä, siellä ei sitten tosin enää ole mitään pisteitä...
Osallistuin WT-kokeeseen Tanskassa ja siellä oli mukavaa, kun sai pisteet heti: osallistujalla oli mukanaan kortti, johon tuomari kirjasi pisteet (5 rastia). Tämän kortin osallistuja vei sihteerille kierroksen päätteeksi. Kortista syötettiin ohjelmaan. Kortin sai takaisin itselleen kun pisteet oli kirjattu. Palkintojenjaossa selvisi sijoittuneet, ja koko lista oli nähtävillä sen jälkeen, näit oman sijoituksesi.
En jatkossakaan suostu lähtemään koepaikalta kotiin ilman, että saavuttamani tulos on selvillä, kaikissa muissakin lajeissa saan tietää tuloksen, ja lähes kaikissa tietämissäni lajeissa tuloksesta tulee dokumentti (vain agilityssä tarkat tulokset seinäprinttinä ja netissä, nollat vain kirjataan kisakirjaan).
Barbara & Maustepojat
Maustepojat

Re: WT-kokeiden tuloksista risuja ja vähän ruusujakin

ViestiKirjoittaja Kesämies » 21.07.2010 01:33

katso barbara pisteesi tuosta pari otsikkoa alempaa jossa noita pisteitä kysellään. Siellä on kaikki pisteet julkaistu.
Jos tarvitset muuta niin laita vaikka yksityisviestiä niin hoidan asian kun palaan täältä ruotsista.

Wt:n pisteytys ja tulokset eivät ole maailman yksinkertaisimpia ja monet järjestäjät ensi kertaa asialla joten tulokset teettävät töitä.
Kesämies

ViestiKirjoittaja jukkav » 21.07.2010 07:59

Kyseessähän on täysin epävirallinen koe verrattavissa esim Match Showhun siis tulospalvelun osalta.
Labradoreja vuodesta 89. Harrastaa koirien kanssa metsästystä ja käytännön jäljestystä.
Puuhastelee MEJÄssä sekä omilla että toisten koirilla. Arvostelee MEJÄ tuomarina.
Tällä hetkellä hirvenmetsästys on vienyt lähes kaiken syksyisen vapaa-ajan. Tosin kyyhkyillä aloitetaan ja vesilinnnuilla jatketaan.
jukkav

ViestiKirjoittaja vieras » 21.07.2010 13:17

WT-koe on virallinen koemuoto Suomessa, ihan niinkuin B- ja A-kokeetkin.
vieras

ViestiKirjoittaja lab05 » 21.07.2010 14:23

Miksi joidenkin WT kokeiden nuortenluokan tulokset on kirjattu kennelliiton rekisteriin ja toisia taas ei?
Eikös nuorten luokka olekkaan "epävirallinen"?
lab05

ViestiKirjoittaja maila » 21.07.2010 16:02

WT-kokeiden tulospalvelu on hieman monimutkainen varsinkin silloin, kun koiria on paljon.

Meillä on yleisessä käytössä hieno ohjelma, joka laskee pisteet, ja ilmoittaa, mikä koira pääsee finaaliin. Myös finaalista saadut pisteet tulevat ynnätyksi, ja järjestys koirien kesken tulee selväksi. Se, mitä tämä ohjelma ei vielä tee, on se tulosten ilmoitus suorilta käsin, ja se on sitten aikaa vievää tarkistaa kaikki rastikohtaiset pisteet läpi, jotta oikea tulos saadaan selville. Ihmisillä on valitettavasti kokeen jälkeen usein niin kiire pois paikalta, että he eivät ole valmiita odottamaan tuota tulosten tarkkaa julkaisua ennen kotiin lähtöä. Koesihteeri joutuu tekemään kokeen jälkeen tuomareiden kanssa matkalaskut, ja koepöytäkirjat valmiiksi ( tuomareilla kiire ) joten tuo lopullisten tulosten julkaisu saattaa sitten venyä tunninkin päähän kokeen päättymisestä. Lisäksi joka koepaikalla ei ole mahdollista tulostaa taulukoita seinälle ( sähkön puute ), vaan tulokset joudutaan kirjoittamaan taulukoihin käsin.

Uskon kuitenkin, että tähän tulospalveluun tulee muutos parempaan suuntaan pian, ja kaikki palaute on aina hyväksi, jotta asioita voidaan kehittää. Itse odotan innolla tuota uudistusta pistelaskuohjelmaan, niin että ne tulokset tulevat suoraan näkyviin, ja että ne ovat myös oikein laskettuja ( myös kone voi erehtyä )!

Tuo sijoittuneiden palkitseminen ilman ykköstulosta on näköjään ihan järjestäjäkohtainen juttu ( tämä on tullut huomattua omien starttien kohdalla ympäri Suomen), mutta omasta mielestäni kolmen parhaan joukkoon sijoittuneet tulisi palkita/ huomioida jollain tavoin ( jos ovat siis saavuttaneet vähint.3-tuloksen ), koska WT:hän on kilpailu, jossa kerätään pisteitä, ja yritetään olla parempia kuin muut :D
maila

ViestiKirjoittaja Saletti » 21.07.2010 20:54

jukkav kirjoitti:Kyseessähän on täysin epävirallinen koe verrattavissa esim Match Showhun siis tulospalvelun osalta.

Kyseessähän on kuitenkin täysin RODUNOMAINEN-laji... Toisin kuin laji minkä tuomarit huutelevat täällä tarpeettomuuksia tietämättä tippaakaan missä mennään.
Saletti

ViestiKirjoittaja Lotta » 22.07.2010 07:10

Kaikissa working testeissä, joissa itse olen ollut (joko järjestäjänä tai osallistujana) on tulokset julkaistu palkintojen jaon yhteydessä. Ja niin pitääkin. Kokemusteni mukaan yhden ihmisen on oltava wt:ssä sihteeri, joka kerää pisteitä rasteilta, syöttää pisteet ohjelmaan, jos sellainen on käytössä, jos ei niin koontitaulukoihin ja kirjaa pisteitä tulostaululle, katsoo mitkä koirat kutsutaan finaaliin ja tarkistaa lopuksi pisteet ja katsoo palkintosijat. Sihteeri tekee kokeen aikana siis vain tätä hommaa. Kokemattomammalle pisteiden ja palkintosijojen tarkistamisessa menee enemmän aikaa kun ne eivät ole vielä niin takaraivossa, mutta sitten se aika pitää vaan ottaa ja antaa kilpailijoiden odottaa. Parempi niin kuin, että pisteitä ja palkintosijoja joudutaan sitten kokeen jälkeen muuttamaan. Tulostaululle normaalisti laitetaan finaalikoirakoiden kohdalta vain vaikka kahden ensimmäisen rastin pisteet ennen finaalia ja niiden osalta, jotka eivät finaaliin mene kaikki pisteet. Tämä siksi, että jännitys säilyy loppuun asti eikä kukaan voi finaalissa "varmistella" tai taktikoida. Finaalin jälkeen sitten kaikkien pisteet kokonaisuudessaan näkyville.

Järjestäjillä on varmasti tässä piste- ja palkintosija-asiassa parantamisen varaa, aivan kuten kokeen tehtävienkin suunnittelussa. Pitäisi aina pitää mielessä, miksi jokin tehtävä tehdään. Mitä koiran ominaisuuksia sillä haetaan ja miten sitä voidaan peilata metsästystilanteeseen. Olen aina ihmetellyt tätä suomalaisten tapaa kritisoida jotain koemuotoja tietämättä asiasta sen enempää. Ensimmäiseksi teilataan uudistukset vaikkei ymmärrettäisi asiasta mitään, hyvin moni mielipidekirjoitus ja kommentti alkaa sanoilla "minä en tästä mitään ymmärrä, mutta..." Olisikohan hedelmällisempää ensin tutustua asioihin ja hankkia näkemystä ennen "asiantuntijalausuntoja"? Wt- ja A-kokeet näyttäisivät olevan tässä kohtaa listan kärjessä vaikka todellisuudessa niillä haetaan juuri niitä ominaisuuksia, mitä hyvältä metsästyskoiralta vaaditaan. Tapa vain on erilainen kuin perinteisissä B-kokeissa. Ja tämä teksti tuli siis näyttelylabradori-ihmisen näppikseltä.

Lis. En siis kritisoi mitenkään Mustialan koetta, en edes ollut siellä paikalla.
Viimeksi muokannut Lotta päivämäärä 22.07.2010 13:48, muokattu yhteensä 2 kertaa
Lotta

ViestiKirjoittaja SannaS » 22.07.2010 12:50

Kiharakerhon huhtikuisessa wt-kokeessa oli käytössä jostain olemassa olevasta wt-tulostaulukosta jalostamani versio, joka laskee kaikkien koirakoiden tulokset. Excel-tiedosto siis pyöräyttää ulos paitsi pisteet ja sen tiedot, pääseekö koira finaaliin, myös lopullisen tulokset niin finalistien kuin muidenkin osalta (ALO3, AVO2, VOI1...). Taulukon täyttö vaatii hieman tarkkaavaisuutta, koska tulokset menevät oikein vain siinä tapauksessa, että jokaisen koiran jokainen rasti on täytetty, oli se rastikohtainen tulos sitten nolla, jokin pistemäärä tai viiva.

Toistaiseksi tuo minun versioni toimii vain Excel2007:ssä, koska siinä on paljon värikoodeja helpottamaan tulosten tarkistamista silmäpelillä. Värien perusteella näkee siis aika nopeasti esim. sen, miksi ohjelma ei ehdota jotain koiraa finaaliin, vaikka pistemäärä siihen oikeuttaisikin. Värikoodeja pystyy kyllä karsimaan, jolloin ohjelman saa toimimaan vanhemmissakin Exceleissä.

Jos joku tuon pohjan haluaa, sen saa osoitteesta webmaster(at)kiharakerho.net heti, kun palaan täältä lähes olemattomien nettiyhteyksien päästä sivistyksen pariin. :) Ennen laajempaa käyttöä jonkun kokeneen wt-ihmisen olisi ehkä hyvä tsekata taulukko läpi, ettei sinne jää mitään kummallisuuksia.
SannaS

ViestiKirjoittaja Kesämies » 22.07.2010 13:44

Kaikille tiedoksi että Mustialan kokeen pisteet olivat näytillä heti kokeen jälkeen sihteerin läppärillä joka lähti sihteerin kourista kilpailijoille kierrokselle heti palkintojen jaon jälkeen. Kun hätäisimmät olivat saaneet pisteensä tarkistettua, samat pisteet ilmestyivät printteinä leirin ilmoitustauluille. Olisiko joku 30-40 minuuttia mennyt tulosten julkistamisen jälkeen.
Loppusijoitusta kyseisissä listoissa ei ollut tämän mainitun ohjelmapuutteen takia enkä niitä aio enää tänne nettisivuillekaan toimittaa, katsokaa ne kennelliiton sivuilta sitten kun kokeen tiedot sinne ilmestyvät jos ette osaa itse rastipisteistä sitä laskea.

Mun osalta asia on loppuun käsitelty. Jos jollakin on jotain hampaan kolossa kyseisestä kokeesta niin soittakoon vastaavalle koetoimitsijalle.
Kesämies

ViestiKirjoittaja virkku » 24.07.2010 07:23

jukkav kirjoitti:Kyseessähän on täysin epävirallinen koe verrattavissa esim Match Showhun siis tulospalvelun osalta.

Kuten edellä mainittiin koemuoto on rodunomainen ja virallinen.. Mejä esim. ei ole rodunomanen koemuoto..
virkku

ViestiKirjoittaja jukkav » 29.07.2010 21:30

Pyydän anteeksi tyhmyyttäni. Luulin tähän asti WT koetta epäviralliseksi. Itse olin kyllä toimitsijana tuolla Mustialassa enkä sen kokemuksen mukaan miellä ainakaan kyseessä olleen Metsästyskoe.
Koirien tottelevaisuutta ja koulutustasoa se kyllä mittaa muttei juurikaan metsästyksellisiä ominaisuuksia.
Koirat jotka markkeeraavat huonosti saadaan ohjaamalla damille saavat pisteitä n määrän. Minusta koira ei silloin osoita alkeellisintakaan metsästyksellistä ominaisuutta. Tai laitetaan ohjaus kapeaa peltosuikkua pitkin jossa luontaisesti metsästykselliset koirat tarkistavat metsän reunat riistaa löytääkseen.
Minusta koe vaikutti enempi kikkailulta kuin metsästykselliseltä kokeelta.
Mutta kuten sanottu koirien koulutustason ja tottelevaisuuden se kyllä kertoo muttei esimerkiksi tärkeintä ominaisuutta kuten riistan tai tässä tapauksessa damien löytötehokkuutta.
Oli siellä kyllä yksi erinomainen koira finaalissa. Se ruottalaisten kolmanneksi sijoittunut labukka. Täydestä hausta ensimmäisellä piippauksella liinat kiinni ja ohjeita kuuntelemaan. En vieläkään kyllä ymmärrä mitä tuomarit hakivat siinä tehtävässä. Oliko se odotukseen liittyvää vai suoraviivaisuutta vai kenties metsässä ollutta damia hakien.Tuomarit olivat kuitenkin pellolla josta ei ollut kaikesti näköyhteyttä metsään.
Ihan hieno päivä ja hienoja koiria näki WT toimitsijanakin muttei se edelleenkään metsästyskokeisiin eikä rodunomaisiin mun mielessäni lukeudu.
Tollereille aika sopiva koe. Mun näkemyksen mukaan sopii niiden työskentelytyyliin.

Vilille tiedoksi etten kait ole koskaan väittänytkään MEJÄN olevan minkään rodun rodunomainen koe.
Yllättävän vaativa WT tai A-koe koirille kylläkin.

Eikös keskustelupalsta ole keskustelua varten. Näkyy nuita hernepussejakin liíkkuvan.
Toisin kuin näyttäs joku luulevan en ainakaan minä ole uudistuksia vastaan. En tosin suhtaudu niihin Raamatun kiihkolla niinkuin jotku näyttävät suhatautuvan. WT= Wanhan testamentin profeetat :)

Nämä oli mun tyhmiä ja ajattelemattomia mielipiteitä.
Labradoreja vuodesta 89. Harrastaa koirien kanssa metsästystä ja käytännön jäljestystä.
Puuhastelee MEJÄssä sekä omilla että toisten koirilla. Arvostelee MEJÄ tuomarina.
Tällä hetkellä hirvenmetsästys on vienyt lähes kaiken syksyisen vapaa-ajan. Tosin kyyhkyillä aloitetaan ja vesilinnnuilla jatketaan.
jukkav

ViestiKirjoittaja Saletti » 30.07.2010 08:23

jukkav kirjoitti:Pyydän anteeksi tyhmyyttäni. Luulin tähän asti WT koetta epäviralliseksi. Itse olin kyllä toimitsijana tuolla Mustialassa enkä sen kokemuksen mukaan miellä ainakaan kyseessä olleen Metsästyskoe.
Koirien tottelevaisuutta ja koulutustasoa se kyllä mittaa muttei juurikaan metsästyksellisiä ominaisuuksia.
Koirat jotka markkeeraavat huonosti saadaan ohjaamalla damille saavat pisteitä n määrän. Minusta koira ei silloin osoita alkeellisintakaan metsästyksellistä ominaisuutta. Tai laitetaan ohjaus kapeaa peltosuikkua pitkin jossa luontaisesti metsästykselliset koirat tarkistavat metsän reunat riistaa löytääkseen.
Mutta kuten sanottu koirien koulutustason ja tottelevaisuuden se kyllä kertoo muttei esimerkiksi tärkeintä ominaisuutta kuten riistan tai tässä tapauksessa damien löytötehokkuutta.
Oli siellä kyllä yksi erinomainen koira finaalissa. Se ruottalaisten kolmanneksi sijoittunut labukka. Täydestä hausta ensimmäisellä piippauksella liinat kiinni ja ohjeita kuuntelemaan. En vieläkään kyllä ymmärrä mitä tuomarit hakivat siinä tehtävässä. Oliko se odotukseen liittyvää vai suoraviivaisuutta vai kenties metsässä ollutta damia hakien.Tuomarit olivat kuitenkin pellolla josta ei ollut kaikesti näköyhteyttä metsään.
Ihan hieno päivä ja hienoja koiria näki WT toimitsijanakin muttei se edelleenkään metsästyskokeisiin eikä rodunomaisiin mun mielessäni lukeudu.
Tollereille aika sopiva koe. Mun näkemyksen mukaan sopii niiden työskentelytyyliin.

Vilille tiedoksi etten kait ole koskaan väittänytkään MEJÄN olevan minkään rodun rodunomainen koe.

Eikös keskustelupalsta ole keskustelua varten. Näkyy nuita hernepussejakin liíkkuvan.
Toisin kuin näyttäs joku luulevan en ainakaan minä ole uudistuksia vastaan. En tosin suhtaudu niihin Raamatun kiihkolla niinkuin jotku näyttävät suhatautuvan. WT= Wanhan testamentin profeetat :)

Keskustelupalstahan on nimenomaan keskustelua varten, eikä "asiattomuuksien" huutelua varten.

Asiallinen kirjoitus... Lisäämpä tähän oman näkemykseni nuihin aioihin, joihin olet tarttunut.

Ensinnäkin jos koiraa joudutaan ohjaamaan damille WT:ssä ei se tule takulla saamaan huippupisteitä -> hyvät markkeeraajat pärjäävät parhaiten. Metsästyksellisesti ajatellen riista pitää saada mahdollisimman nopeasti ylös, eli jos koira ei markkeeraa kunnolla, niin se ohjataan riistalle. Ainakaan minun harrastamassa metsästyksessä mieluusti otan riistan ylös pikaisesti ja jatkan sen jälkeen metsästystä. Iltalento on monesti lyhyt ja jos annan koiran "haulla" hakea jokaisen sorsan, niin ampuma-aika jää lyhyeksi. Minä ainakin hoidan ensin ne linnut pois, jotka alas olen ampunut ennenkuin seuraavia ammun.

Jos olet ampunut riistan pellolle metsien väliin, niin etkai anna koiran lähteä metsää tarkastelemaan, jos teidät missä riista on? Tilannehan on täysin metsästyksellinen, vaikka en Mustialassa ollutkaan, niin näin äkkikuulemalta vaikuttaa ihan normaalitilanteelta... WT antaa mahdollisuuden hyvin metsästykselliseen kokeensuunnitteluun - tottakai pallo on aina kokeen suunnittelijalla ja tuomareilla. Tottakai vastaavat tilanteet eivät välttämättä ole yleisiä metsästyksessä, mutta ei kaikki metsästys voi olla vapaata hakua, jossa koirat juoksentelevat missä sattuu. Mittaako B-kokeiden haku päivän viimeisellä koiralla enää hakua, kun 14 koiraa on juossut suorat polut kaislikkoon riistoille? Paremmat ja tasapuolisemmat olosuhteet pystytään kuitenkin dameilla luomaan... kyseessä on kuitenkin kilpailu.

WT on parantanut kuitenkin kokonaisuutena huomattavasti koirien hallittavuutta tässä maassa. Se onko markkeerauskyky saatu koirilta menemään ja tapettua itsenäinen työskentely johtuu mielestäni enemmän koulutuksesta. Kuten tulokset ovat osoittaneet samalla koiralla pystyy menestymään kaikissa rodunomaisissa koemuodoissa ja myös metsästyksessä! Siitä on monta koiraa tässäkin maassa osoituksena! :)
Saletti

ViestiKirjoittaja sepe » 30.07.2010 19:29

jukkav kirjoitti:Pyydän anteeksi tyhmyyttäni. Luulin tähän asti WT koetta epäviralliseksi. Itse olin kyllä toimitsijana tuolla Mustialassa enkä sen kokemuksen mukaan miellä ainakaan kyseessä olleen Metsästyskoe.

Ei oo tyhmiä mielipiteitä nuo! Mietin tuota jalostusta ajatellen, en vähätellen WT-kokeita. Ovat hienoja koiria,jotka niissä pärjäävät ja hienoja ohjaajia. Vaan jäähän siitä pois yleensäkin vesityöskentely ja riista, jotka mun mielest on aika tärkeitä osa-alueita! Onks se itsestään selvä asia, et koira joka suorittaa WT-tehtävät moitteetta, toimii moitteetta vedessä ja riistalla? Kilpailumuotona tosi hyvä ja mielenkiintoinen on WT, itsekin olen osallistunut, mutta, mutta.....
sepe

ViestiKirjoittaja sepe » 30.07.2010 19:46

Sekavasti sanottua, mutta olen samaa mieltä kanssasi JukkaV
sepe

ViestiKirjoittaja keltainenlabbis » 31.07.2010 21:08

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
keltainenlabbis

ViestiKirjoittaja vieras » 01.08.2010 00:28

Kyllähän WT-kokeissakin on vesitöitä, mutta valitettavan harvoin. Meidän koemaastot ei usein anna siihen mahdollisuutta.
vieras

ViestiKirjoittaja Anu » 01.08.2010 22:07

Wt kokeissa käynti ovat aivan loistava tuki treenaamiselle metsästyskokeisiin/metsälle.

(Niin siis jos tuntee säännöt eli osaa itse tajuta mistä pisteet lähti...
Eli vink vink tuomareille, se välttävä suullinen palaute/pikkuvinkki tehtävän jälkeen on varmaan se mitä moni kaipaa.)
Anu

ViestiKirjoittaja jukkav » 04.08.2010 09:20

Näkyy olevan metsästys nykyään aika lailla passissa istumista. Meillä päin kävellään kyllä kaisilikoissakin ja siellä et välttämättä itse nää mihin lintu tippuu eikä nää koirakaan kuin suunnan.Silloin kyllä on tarpeen hyvä haku ja vainun käyttö.
Kuten puheet viljojen viennistä tiettyn paikkaan tai fasaanejen irti laskuun osoittavat ollaan osittain vieraannuttu sanasta METSÄSTYS jo hivenen kauas. Niissä paikoissa tarvitaan niitä WT ja A-koe koiria jotka kykenevät hiljaa odottamaan passissa ja ovat äärimmäisen hyvin ohjattavissa.

Hyvät markkeeraus ja haku taidot ainakin mun tarpeisiin ovat tärkeimmät. Niihin yhdistyvä hyvä riistanlöytökyky täydentää koiran suorituksen.

Annetaan kaikkien kukkien kukkia ja muutaman päivän päästä alkaa kyyhkyn metsästys joillekkin metsästyksenä joillekkin syöttöpaikan viereen ampumisena.Molemmissa koirat pääsevät toivottavasti noutamaan.
jukkav

ViestiKirjoittaja Lotta » 04.08.2010 12:57

Miten hyvä markkeerauskyky, hyvä riistanlöytökyky, hyvä haku ja hyvä hallittavuus ovat toisiaan poissulkevia asioita? Juuri näitä kaikkia ominaisuuksia vaaditaan hyvältä metsästyskoiralta, ja näitä samoja ominaisuuksia A-kokeissa arvostetaan suunnattoman korkealle. Wt-kokeet ovat alunperin tarkoitettu harjoitteluksi, tuntuman hakemiseksi, A-kokeita varten. Kuten Saletti tuolla aiemmin totesi, meillä ovat parhaiten kaikissa eri koemudoissa pärjänneet koirat osoittaneet olevansa paitsi loistavia koekoiria, myös loistavia metsästyskoiria. Vinkuminen ja kuumeneminen korreloivat suoraan hermorakenteeseen ja siksi niihin kiinnitetään kokeissa huomiota.
Lotta

ViestiKirjoittaja Anu » 09.08.2010 17:31

"Hyvät markkeeraus ja haku taidot ainakin mun tarpeisiin ovat tärkeimmät."

Jotenkin oudosti tulee mieleen (no hyvä on, myönnetään, yo lauseen kirjoittajalla saattaa olla jotain tekemistä asian kanssa).. että: "hyvä markeeraus ja haku = ei tartte treenata! sen kun päästää koiran irti laukauksen jälkeen ja toivoo että se tulee takaisin riista ehjänä..." :mrgreen:
Anu

Paluu Rodunomaisten kokeiden tulokset