Hellyyden(huomion)kipeys?

Kiharakerho ry:n keskustelupalsta

Valvoja: SannaS

Hellyyden(huomion)kipeys?

ViestiKirjoittaja Freya » 07.07.2012 10:04

Miulla siis elämän ensimmäinen kihara, nyt jo vuoden ikään ehtinyt Ferri-neiti.

Onko teidän muiden kiharat ihan älyttömän hellyyden(huomion)kipeitä?

Meillä siis kerjätään aamuisin huomiota aivan hirveästi, Ferri pyörii jaloissa aamukahvin ajan, änkee sohvalle viereen, nuolee jalkoja, tökkii nenällä, työntää lelua syliin jne..

Tekee siis välillä muutoinkin tätä, mutta erityisesti aamuisin jos itsellä vapaapäivä (mies käyttänyt aamulla jo ulkona ennen töihinlähtöä).
Sitä saisi rapsutella hamaan tulevaisuuteen asti, etutassut aloittaa läpsimisen jos sen lopetat :lol:

Toisinaan komennan koiran pois jaloista pyörimästä, välillä saatan ottaa viereen kahvikupin ajaksi ja rapsuttelen siinä samalla.
Tämän jälkeen sitten käsky pois.

Koira on muutoinkin paljon perääni, tulisi vessaan, suihkuun, oikeastaan minne vain jos saisi päättää. Miten saisin koiraa itsenäisemmäksi?
Onko teidän muidenkin koirat tälläisiä vai olenko kasvattanut omani jotenkin vinoon? Kuuluuko kenties jotenkin rotuun, kuten tassuilla läpsiminen [s_blush]

Päivittäin yritetään tehdä aivojumppaa, toisinaan tehdään tokoa. Harrastamme nomeilua myös silloin kuin aikatauluun sopii. Päivästä riippuen käydään hihna-, metsä-, koirapuistolenkeillä ym.
Freya

Re: Hellyyden(huomion)kipeys?

ViestiKirjoittaja Erica » 18.07.2012 15:29

Moikka!

Tuo tassuilla läpsiminen taitaa olla kiharalle aika tyypillistä ihmisten "komentamista"... Mulla on kiharat ollu sellasia, että niiden kanssa on saanut jatkuvasti olla melko tiukkana jotta perustottelevaisuus ja -hallinta pysyvät hyvinä, ovat nopeasti ottaneet muuten omia vapauksiaan ja alkaneet helposti pyrkimään perheen pääksi.
Itse en sen takia salli mitään tuon tapaista käytöstä koiriltani, enkä kotona ollessa oikeastaan huomioi niitä millään tavalla. Jos tulevat kerjäämään rapsutuksia/huomiota tai yleisesti pyörimään jaloissa kotona, oen kiinnitä niihin mitään huomiota. Tosin tuo kihara on joskus niin jumalattoman kärsivällinen siinä touhussa, että joskus pitää käskeä pois.
Nykyinen kiharani on myös todella kovasti minun perääni, pentuna pyrki väkisin suihkuun, vessaan jne. Vieläkin tulee oven taakse makaamaan aina kun menen toiseen huoneeseen, mutta sitkeästi olen vaan ollut huomioimatta sitä. Jos koirasi osaa kuitenkin olla yksin, ei kai tuo kovin vaarallista ole :)

On tietysti jokaisen oma valinta, mitä koirilleen kotona sallii ja minkälaista käytöstä sietää [s_yes] Tiukasta kuristahan voi vaikka vanhemmiten pikkuhiljaa lipsua, toisin päin homma ei toimi yhtä hyvin.
"Rakkaus oikein valittuun koiraan voi voittaa kaiken muun."
Erica

Re: Hellyyden(huomion)kipeys?

ViestiKirjoittaja Nounou » 06.08.2012 12:54

Mulla ei vielä ole sitä omaa kiharaa, mutta olen tuon piirteen huomannut monissakin eri rotuisissa koirissa ja myös tapaamissani kiharoissa.

Koetan tuollaisen ainakin mahdollisen oman kikkurani kanssa karsia pois olemalla riittävän jämy eli ehkä komentamalla joskus pois jaloista ja sopivasti rikkomalla rutiineja, ettei koira ala olettaa asioita liikaa ja "ennustaa" mitä teen milloinkin. Omakin ajokoira (!) välillä yrittää vastaavaa iholle änkeämistä juurikin sellaisina aamuina kun vietän vapaapäivää, mutta ei se onneksi ole oppinut siinä mitenkään hullun sitkeäksi. Tavallisesti syön ensin aamupalan ja juon kahvin ennen kuin lähden koiran kanssa joko metsälle tai hihnalenkille ja kyllähän se alkaa sitten hyvin levänneenä ja energisenä kyhjätä siinä jaloissa jos vähänkin kestää tuo lähtö muka liian kauan... Koiraa on mukava rapsutella kun se siihen viereen tulee tuijottelemaan ja pökkimään kuonollaan ym, mutta kun tietää, että se on juuri sellaista komentelevaa huomionkerjuuta niin joskus on kyllä tietoisesti rajoitettava antamasta rapsuja ettei koira saa loppujen lopuksi juuri vahvistetta sille ärsyttävälle toiminnalleen. Teen itse usein niin, että menenkin vaikka kirjan kera vielä hetkeksi sohvalle kun olen muuten suunnilleen ulkovaatteet lukuunottamatta valmis ja kun koira on jo ihan varma, että kohta mennään pihalle. Odotan niin kauan, että koira rauhottuu vaikka maaten jonnekin ja sitten vasta kutsun sen luo ja lähden ovelle ja huikkaan että nyt mennään. Malttamaton väkkäröinti on pysynyt tuolla ainakin kohtuuden rajoissa noin ja miksei se muillakin roduilla toimisi? Jonkun kanssa saa varmasti olla pidemmät hermot toki kuin toisen. [s_gonnabl :wink:
Nounou

Paluu kiharakarvainen noutaja