Kiharaihmiset - keitä me olemme?

Kiharakerho ry:n keskustelupalsta

Valvoja: SannaS

Kiharaihmiset - keitä me olemme?

ViestiKirjoittaja SannaS » 14.02.2005 21:38

Tervehdys!

Käytän tilaisuutta hyväkseni ja korkkaan kiharaosion tältä uudelta hienolta noutajien keskustelupalstalta. Koska kiharoilla ei ole omaa keskustelupalstaa, niin olisikos paikallaan esittäytyä täällä? Keitä me netissä roikkuvat kiharaihmiset oikein olemme?

Minä aloitan. Olen Sanna, vielä reilusti (ainakin parin kuukauden ajan :roll: ) alle kolmekymppinen pirkkalalainen.
Kiharoita löytyy yksi, Max Maanvaiva eli virallisemmin FIN MVA Caballus Mafioso, joka täyttää kesällä kuusi vuotta.
Harrastelemme vähän mitä milloinkin, kaikkein säännöllisemmin kuitenkin agilitya. Silloin tällöin näyttelemme, tokoilemme, mejäilemme tai nomeilemme, mutta mitään ei ilman juustoa. Minä huseeraan myös Kiharakerhon hallituksessa ja päivittelen kerhon nettisivuja. Molemmat tykkäämme vaan olla, ja kumpikaan ei tykkää kilpailla eikä esiintyä, niin että kaikkein varmimmin meihin törmää Pirkkalan perukoilla keskellä metsää.
Meidät löytää myös täältä: http://alpha.cc.tut.fi/~sierila - tervetuloa!
Viimeksi muokannut SannaS päivämäärä 09.05.2007 10:09, muokattu yhteensä 1 kerran
SannaS

ViestiKirjoittaja KatiH » 15.02.2005 10:51

Hei!

Hyvä idea Sanna, esittäydytään vain! Tämän ”mielikuvituksellisen” nimimerkin takana lymyilee Kati Heiskanen, Nurmijärvellä majaileva torniolainen. Ikää on kertynyt mittariin jo kunnioitettavat 35 vuotta.

Koiria olen harrastanut/omistanut jo ihan pikkutytöstä lähtien, mutta ensimmäisen noutajan (sileäkarvaisen) hankin vuonna 1990 (Blackpicks Erroll 1990-2000). Vuonna 1996 taloon tuli toinen noutaja, tällä kertaa kiharainen Gunde (FIN MVA Kulteen Adaggio) ja näin taisin löytää sen oman noutajarotuni, vaikka flattimme, kaikessa rasittavuudessaan, oli myös aivan ihastuttava koira! Gunde on tällä hetkellä talomme ainoa noutaja (muut koiramme ovat afgaanineiti ja cavalier rouva), mutta ehkäpä taas keväällä pienet kiharatassut rapisevat meidänkin lattiallamme….?? Kolmen koiran lisäksi perhettä on kertynyt kolmen lapsen ja yhden hyvähermoisen aviomiehen verran. :D

Kiharakerhossa pitelen nyt neljättä vuotta puheenjohtajan nuijaa. Sitä ennen olin hallituksessa varajäsenenä jonkun vuoden ja osallistuin lehden tekoon. Kiharaleirin ja erikoisnäyttelymme järjestelyihin olen sotkeentunut muistaakseni vuodesta 1999 lähtien.

Koiraharrastuksen lisäksi olen intomielinen jääpalloilun ystävä (muutkin pallopelit ja urheilu käy) ja varmasti monen muun vanhemman tavoin aikaa palaa paljon lasten harrastuksiin kuskaamiseen!

Siinäpä juttua tarpeeksi, heitänpä siis pallon seuraavalle….

KatiH
KatiH

ViestiKirjoittaja KatiS » 15.02.2005 11:31

Jos nyt sitten minäkin :D .

Olen siis Kati ja asustelen Pirkkalassa kera aviomiehen ja kahden ala-asteikäisen tyttären. Ikää on jo niin paljon, ettei siitä puhuta :roll: .

Koiria perheessämme on kolme, kultainennoutaja Oiva (kohta 8 v.), kiharainen Elvis (Fin Mva Curlicue's Rock Me, kesällä 5 v.) ja australianpaimenkoira Svante (3 v.). Noutajapojat viettävät enempi sellaista kotikoiran elämää, harrastuksissa laukkaan tuon nuorimmaisen kanssa (agility, toko, haku).

Koirien lisäksi harrastan ratsastusta, perhekin vie oman aikansa ja vanhaa taloakin pitäisi rempata. Vapaa-ajan ongelmia ei siis ole :wink: .
KatiS

ViestiKirjoittaja Fanny H » 15.02.2005 16:22

Päivitystä 10.5. 2007:

Vantaalla asusteleva yhden ihmislapsen ja kahden karvalapsen äiti. Mila on ensimmäinen kiharani, ja on täyttänyt odotukset niin hyvässä kuin pahassakin. Harrastelemaan ollaan päästy hyvin rajoitetusti, sillä täällä pk-seudulla autottomuus hankaloittaa aika paljon asioita. Toiveissa olisi tehdä vielä jotain, ettei koira mene vallan haaskuun sohvalla koivet sojossa maatessaan. Ei siinä että sillä itsellään olisi kauheasti valittamista aiheesta... :lol:
Viimeksi muokannut Fanny H päivämäärä 05.09.2008 22:44, muokattu yhteensä 2 kertaa
Fanny H

ViestiKirjoittaja Mondu » 15.02.2005 16:51

Esittäydynpä minäkin, kun on oikein moderaattoriksikin nimetty.

Nimi on siis Mervi ja asustelen vielä pari viikkoa Tampereella, maaliskuussa muutamme Pirkkalaan SannaS:n ja KatiS:n naapuriin. Kolmeakymppiä lähestyn uhkaavasti minäkin ja töissä olen mainostoimistossa. Kotini jaan avomiehen ja kolmen eläimen kanssa. Kultainen Mona täytti juuri 9-vuotta, venäjänsininen kissa Dali on 3,5-vuotias ja nuorimmaisena touhuaa kiharatyttö Manta (Curlicue's Upbeat Point) 1,5-vuotta.

Monan kanssa tahkosin aikoinaan kovasti toko:ssa, ja sieltä eksyin myös koulutusohjaajaksi tottiskursseille. Monan päälaji oli kuitenkin Mejä, josta se ylsi valioksi asti. Huvin vuoksi kokeilimme myös agilityä ja rauniohakua. Nomekoulutuksissakin kävin ahkerasti koiran ollessa vielä nuori.

Mantan kanssa ollaan aloiteltu nomea; taipparit meni läpi viime kesänä ja kokeissa on tarkoitus starttailla tulevana suvena. Lisäksi treenaillaan PK-hakua, agilityä ja tottista. Näyttelyissä käydään harvakseltaan. Kissa onkin perheemme näyttelykalu, tosin sekin on jäänyt nyttemmin kotikissan rooliin kun kaikki Suomen rajojen sisällä saavutettavat tittelit on saatu (IC & PR).

Kiharakerhossa touhuan aktiivisesti, tällä hetkellä "titteli" on tarvikevastaava. Pirkanmaan noutajakoirayhdistyksestä pidän monen vuoden jälkeen lomaa kouluttajan hommista, mutta PK-vastaavana toimin edelleen. Alueen kimppatreeneissä minuun törmäilee melko usein.
Mondu

ViestiKirjoittaja Ciksu » 16.02.2005 22:38

Mie olen reilu kakskymppinen naisen alku Rovaniemeltä. Perheessä tallustaa minun lisäksi avomies ja kaksi koirulia.
Vanhempi koirista on seropi Roni, kohta 2,5v ja nuorempi kaveri kiharainen Cici, (Vimpulan Lentävä Lennart) 8kk.
Cici on meidän ensimmäinen kihara ja voin sanoa että hetkeäkään (noooh... melkein) en ole katunut rotuvalintaa :P
Nyt vaan innolla odotellaan mitä tuosta ikuisesta energiapakkauksesta vielä kehkeytyy jahka isoksi kasvaa. Mutta alku on jo hyvin lupaavaa :D
Ciksu

ViestiKirjoittaja Maija P » 17.02.2005 19:31

Tämän näppäimistön takana majailee Maija. "Kiharaurani" on alkanut reilut neljä vuotta sitten, kun taloon muutti Jabberwocky. Reilu vuosi sitten meidät yllätti paluumuuttaja Hörppis, joka tupsahti Australiasta Helsinkiin asumaan. Lisäksi laumaani kuuluvat 14-vuotias Elvis-kultainen sekä aviomies, joka kyllä kiltisti kepoilee mutta ei oikeasti :wink: harrasta koiria.

Osansa meikäläisenkin vapaa-ajasta vie Kiharakerho, jossa huomaan työntäväni nenääni vähän paikkaan jos toiseenkin :D. Kannan muun muassa mejä-vastaavan titteliä, olen hallituksen varajäsen ja kuulun lehti- ja jalostustoimikuntiin.

Kaikesta huolimatta yritän myös ehtiä harrastamaan omienkin koirien kanssa enemmän tai vähemmän tavoitteellisesti sekä viemään eteenpäin opiskelujani Helsingin yliopiston kotieläintieteen laitoksella.
Maija P

ViestiKirjoittaja Merski » 18.02.2005 22:38

Täälä taas ruudun takana olen minä eli Merja.
Itse olen 16-vuotias ja käyn Varsinais-Suomen maaseutuoppilaitosta maaseutuyrittäjä-linjalla Paimiossa.
Ensimmäiset kosketukset olivat mummolan kaksi labbista, jotka jouduttiin suruksemme lopettamaan viime vuoden elokuussa.
Ensimmäinen kiharani Mokka (Anatnaq Alicianna) tuli minulle elokuun lopussa 2004.
Mokka on ollut fantastinen koira tähän menessä, kyllä sen on melkein kaikki halunneet mukanansa viedä.
Asumme siis arkipäivät Mokan kanssa Paimiossa opiskelijaasuntolassa ja viikonloput melkein kaikki Hauholla.
Mokan kanssa tossa syksyllä alotettiin vähän tuo mejää ja jatketaan nyt varmaankin kun tuo lumi (mikä lumi? :grin: ) sulaa pois...
Merski

ViestiKirjoittaja Afro » 20.02.2005 18:05

Käpälämäessä asustaa kiharauros Afro melkein 3v. kultsupojat Riku 9v. Pyry 8v. Indy 6v. Ragdoll kollit Oliver ja Zippo. On meillä pari ihmistäkin, kolmekymppiset Tiina ja Ari. Harrastuksina ykkösinä NOME , MEJÄ ja näyttelyt. Sivuharrastuksina VEPE, AGILITY, vedätys (siis muutakin mitä kihara keksii kultasille) pulkalla ja kärryllä, pyöräily, FLYBALL.. On se vaan mukavaa kun kaikki ovat valmiita kaikkeen tekemiseen, myös Ari.
Vähän ollaan mukana myös eri yhdistysten toiminnassa, mutta ei paljoa enää ehdi. [s_blush]
Afro

ViestiKirjoittaja merjah » 21.02.2005 12:00

Terveissi myäs Turust!
Täällä rastatukkaparivaljakko, mun mamma on viittäkymppiä lähestyvä Merja ja mä olen kahta lähestyvä Rasta (kku Häämörin Rastafari). Meidän laumaan kuuluu myös kuski/kepo/agiaktiivi Petri ja 10-kuinen vihipoika Sherlock sekä kääpiövillikset Jokke 12v, Kapu 8v ja Erkki 1v. Jokke on eläkkeellä, Sherlock vaan on (vihikoirat ei kai osaa tehdä muuta), Kapu käy pappan kans agitreeneissä, Erkki on mamman näyttelypuudeli ja mä olen mamman rakas.

Mä harrastan lähinnä sohvailua, ruokailua ja Sherlockin & Erkin kans leikkimistä, mamma on alkanu nyt harrastaan mun kans jotain tokoa. Se on kyllä sillai kivaa kun saa olla mamman kans kahden ja saan aina rusinoita kun tulen hienosti sivulle, pysähdyn vauhdista, juoksen jonkin nurinpäin käännetyn kukkapurkin viereen, menen nopsasti maahan tai teen jotain muuta mamman mielestä mielekästä.

Mamma on ollut takavuosina aktiivisemminkin kiharakerholainen, sillon kun mun isoäiti Emmylou (Häämörin Imago) oli vielä elossa ja ne asu ihan kaksin - me ollaankin suurperhe kun on lisäksi kolme vesikilpparia ja hamsteri Svante. Nyt mamma on aktiivisemmin aina vaan töissä ja töissä tai Auran Nuuskuissa tai moottoripyöräkerho MC Hehkun kans jossain sivuvaunuseikkailuissa. Aikohan tuo laittaa mun kuvankin tuohon viereen kunhan ehtii... Sitä voitte ehkä hetken joutua odotteleen, suutarin lapsilla ei ole kenkiä eikä mainosmaakarin koirista kuvia.
Mut kyllä meidät mamman kans tunnistaa ilman kuviakin, ollaan pieniä ja pippurisia.
merjah

ViestiKirjoittaja laventeli » 22.02.2005 17:57

Täällä Kymenlaaksossa vaikuttaa kiharainen Pinja 9 kk. Se on "laumamme" nuorimmainen. Kaksijalkaiset ovat vähän päälle nelikymppinen pariskunta, joista miespuolinen taitaa lukeutua pääasiallisesti kepoihin.

Nelijalkaiseen laumaan kuuluu Pinjan lisäksi 8 kotikissaa, joista seniori Viiru täyttää pian jo kunnioitettavat 17 vuotta ja nuorimmainen Otto vuoden. Siihen väliin mahtuu Kissi 11, Foxi 10, Snadi 9, Oliver 8, Villi 7 ja Pointti 4. (Mananmaille menneitä ainakin: Osku, Pele, Hemmo, Sohvi, Pöpö, Faxi, Vilu.)

Koiruuksia on Pinjan lisäksi tällä hetkellä kolme: Heta-labbis 7v., poikansa Nelson kohta 3 v. ja paperiton Julle-chessie kohta 4 v. Suuresti kaivataan: Hetan täti Elli (s.1990 k.2002), Jullen isoäiti Lotta (s.1991 k. 2003) ja isä Lassi (s.1994 k. 2001) ja äiti Olga (s.1994 k. 2001, vietti noin vuoden kanssamme), eka noutajamme Isa-labbis (s.1989 k. 1993) sekä mahd. vielä elossa oleva Ellin poika Erkko (s. 1992, muutti uuteen kotiin n. 2-vuotiaana).

Koiruuksien kanssa harrastetaan nomea, mejää, käytännön metsästystä ja sopivan yksilön sattuessa myös näyttelyitä. Myös pienimuotoinen kasvatustoiminta ja muitten noutajaharrastajien ohjaaminen kuuluu kuvioihin.

Niin, ja se kihara... Siitä ei ole kuin hyvää sanottavaa!! Tulee taatusti kuulumaan rotuvalikoimaan jatkossakin labun ja chessien rinnalla. [s_yes]
Elämä ilman nuuskuneniä, heiluvia häntiä ja "eihän me mitään"-ilmeitä ei ole meikeläisen elämää...
laventeli

ViestiKirjoittaja Fanny H » 23.02.2005 20:21

^ Mila tervehtii siskoa! [s_wave] Nähdäänkö viimeistään Lahden KV:ssa?
Fanny H

ViestiKirjoittaja laventeli » 24.02.2005 18:40

Pinjalta terkut takaisin! Ja onnea aikuisuuden kynnykselle astumisesta (se juoksu). Meillä vielä odotellaan, vaikka pojat onkin jo muutaman viikon noteeranneet ihan eritavalla kuin aikaisemmin.

Joo, viimeistään Lahden kv:ssä nähdään.
Elämä ilman nuuskuneniä, heiluvia häntiä ja "eihän me mitään"-ilmeitä ei ole meikeläisen elämää...
laventeli

ViestiKirjoittaja EppuBoy » 25.02.2005 11:07

Moi,

Mä oon Kalle tampereelta. Asustelen tampereella vaimon ja Eppu nimisen 6kk kihara uroksen kanssa. Eppu on ensimmäinen oma koirani. Epun kanssa olemme tällä hetkellä viellä niin tuoreita koira (kihara) ihmisiä, että mistään erityisistä harrastuksista ei voi puhua. Kiinnostusta kuitenkin moneen suuntaan löytyy. Mutta ensiksi peruskoulutus kuntoon ja sitten muuta touhua.

Eppu siis on 6kk vanha ruskea kihara uros, jolla piisaa energiaa ja intoa vaikka mihin. Eppu kaikesta kiharuudestaan huolimatta on erittäin sosiaaliseksi osoittautunut jätkä ja onpa touhotuksensa takia saanut jo kuulla olevansa lähempänä flättiä, kuin normaali kiharaa [s_conf] .
Vuoden vaihteen jälkeen ollaan aloiteltu taippari koulutusta ja tässä mahd pian myös TOKOilu olisi tarkoitus aloittaa. Riistaa ollaan kanssa hiukan haisteltu...

Elämä Epun menee kanssa loikoillessa, lenkkeillessä ja painiessa [s_yes] . Paini tosin mun ja Epun välillä keskittyy pääasiassa henkiseen painiin. Herra kihara kun on osoittautunut aikas paksupäiseksi ja lujatahtoiseksi kaveriksi. Kyllä sitä tässä on jokusen kerran miettinyt, että tulikohan valittua liian iso pala purtavaksi, kun kiharan otti ekaksi koiraksi, mutta toisaalta pitäähän sitä koiralla luonnetta olla. Enkä sillä, en kyllä myönnä päivääkään oikeasti katuneeni Epun ottamista, hermoille se välillä käy, mutta niinhän me kaikki joskus.....

Aurinkoista kevään odotusta kaikille.
EppuBoy

ViestiKirjoittaja flat and go » 26.02.2005 08:39

Fanny H kirjoitti:^ Mila tervehtii siskoa! [s_wave] Nähdäänkö viimeistään Lahden KV:ssa?

Meillä taitaa asustaa "Milan" veli Mega 05/04 [s_wave2]
-Täydellisinkin vastaus
synnyttää aina uusia kysymyksiä-
Kuva
flat and go

ViestiKirjoittaja laventeli » 26.02.2005 12:15

Vai on Mega "maustepentuja". Onko kooltaankin mega (1000 kiloa vai miten se nyt menee)? :lol:

Talvikeväiset terveiset veikalle sitten täältä etelärannikolta Pinjalta!
laventeli

ViestiKirjoittaja flat and go » 28.02.2005 09:28

Kyllä isä vielä kooltaan voiton vie mutta luonne voi olla *mega* [s_biglaugh]
Terveisiä pakkasten keskeltä Oulujärven rannalta!
-Täydellisinkin vastaus
synnyttää aina uusia kysymyksiä-
Kuva
flat and go

ViestiKirjoittaja Hilu » 28.02.2005 23:35

Kehtaakohan tuota enää itseään kihara-ihmiseksi tituleerata. :D
Tällähetkellä vain yksi kihara ja 8 labradoria meikäläisellä.
Vai onko niin että kyllä se yksi kihara aina 8 labbista vastaa?
Hilu

ViestiKirjoittaja vimpula » 01.03.2005 11:21

Kyllä se Hilu on niin ,että labukka vastaa kuutta kiharaa...olet käsittänyt asiat nyt ihan väärin.
Elikkä täällä Pohjanmaan lakeuksilla asustelee kuusi kiharaa (uros ja viisi narttua) ja yksi viehättävä labukka neitonen emäntänsä ja isäntänsä kera. Kiharakasvattaja joka on täydellisesti "hurahtamut" jälleen labradoriin.
vimpula

ViestiKirjoittaja Maikku » 02.03.2005 17:31

Jaahas, no jos velipoika Eppukin esittäytyy niin kai sitä täytyy meidänkin. :D Elikkäs koti-ihmisinä häärää Marianne ja Mikko ja jaloissa pyörii ensimmäinen kihara Jimi. Äijä täytti tänään 6 kk:tta ja energiaa piisaa. Kovasti räpellämme taippareita kohti ja intoa on moneen muuhunkin lajiin, kunhan nyt ensin katselemme mihin rahkeet riittää.
Välillä sitä tulee miettineeksi, ottiko liian kovan palan purtavaksi, kun kiharan valitsi, mutta päivääkään ei olla kaduttu [s_yes] Lempipuuhaa on veljen kanssa painiminen ja ihmisten kiusaaminen, silloin kun ne yrittää olla rauhassa.
Maikku

ViestiKirjoittaja EppuBoy » 03.03.2005 12:13

Moikka vaan velipoika, hauska nähdäö sutkin täällä. Täytyy koittaa päästä taasen piakkoin painimaan [s_yes] ja hyvää 6kk synttäriä [s_banana] .
EppuBoy

ViestiKirjoittaja Maikku » 03.03.2005 15:31

Hauskaa synttäriä sinnekin päin [s_thumb] Hauska tuo teidän banaani :lol: Pian päästäänkin sitten kauhistuttamaan muita "osaamisellamme" oikein virallisiin taipparireeneihin [s_cool]
Maikku

ViestiKirjoittaja tili » 04.03.2005 14:26

Vai esittäytyä pitäisi. Olen Liljan Tiina pitkänlinjan kiharaharrastaja. Aikanaan olin aktiivijäsen nykyisin vähemmän esillä oleva. Tällä hetkellä Nipa (Caballus L'Nino) on ainoa kiharani. Nipa on karkaileva, itseriittoinen, kleptomaani ja patterittomalla kuulolaitteella varustettu. Toki Nipasta löytyy kiharan ihastuttaviakin puolia. Muitakin rotuja: cavalier, pinseri, isovillakoira ja keeshond on tullut kokeiltua. Kessut ja kiharat ovat nyt mun rodut ja tulevat olemaan. Iiro-cavalier oli kyllä liikuttavan ihana suurella sydämellä varustettuna "pieni maailma sienen alla", ikävä on vieläkin monen vuoden jälkeen. Lisäksi mulla on 5v. New Forest ponitamma (vinkee pakkaus) ja hakusessa appaloosa. Hevoset ja koirat on mulle elämäntapa: ratsuttamista, valmentamista, näyttelyitä jne. Kissojakin on ollut, mutta kaikki ovat kadonneet tai tapaturmaisesti kuolleet. Luin jollakin olevan Ragdollin; semmosen mä viä joskus hommaan. Nyt asun muutaman kuukauden Pirkkalassa (kaverini talonmiehenä hän kun lähti Afrikkaan) ja ponini asustelee Tanilan tallin vieressä pikkutallissa. Oikeasti mä asun Länsi-Teiskossa eli siis Näsijärven länsipuolella. Mulla on siä pieni maapaikka, jossa on mummonmökki, saunarakennus, rakenteilla oleva talo, syksyllä toivottavasti valmis talo ja pihatto hevosille. Ympärillä peltoa ja metsää sekä 600 m päässä Näsijärven ranta, joten harjoittelupaikkoja kiharoita ajatellen löytyy. Vielä kun olis pimeään vuoden aikaan aina kuutamo niin näkis töitten jälkeen tehdäkin jotain. Miehet ei ole tähän laumaani uskaltaneet asettautua - noh ilmakin pärjää, mutta te joilla on kiharoille ym. koirille suostuisat miehet niin muistakaa arvostaa heitä ihan avoimesti. Tulipa pitkä juttu joten heippati, hei!
tili

ViestiKirjoittaja pohjanpoika » 05.03.2005 10:15

Voikaiken ihanko tämä nuorten naisten esittelyksi menee.Pistetään nyt sekaan toisenlaistakin.Olen misehenkilö pottuviinatehtaan varjosta.Ikää sen verran ettie henkkareita kapakassa ole kyselty viimeseen liki neljään vuoskymmeneen.Jalostukseenki on käytetty.Peräti kolmesti.Periyttäny ihan hyvää ulkomuotoo,mutta luonteissa on ollu huomauttamista.(minnekkäs se omena puusta)Koiria kaikenlaisia.Kaiken ikää.Kiharoitakin jo pitkälti toistakymmentä vuotta.Yleesä kirjoittelen omalla nimelläni kun olen niin paha räkyttämään,mutta nyt panin yuon nimimerkin ettei kukaan minua tunnistas.
pohjanpoika

ViestiKirjoittaja pohjanpoika » 05.03.2005 10:16

No tulipa siihen ainaki kirjoitusvirhetä.
pohjanpoika

Seuraava

Paluu kiharakarvainen noutaja