Muutoksia tulosten lähettämiseen Kiharakerhon nettisivuille

Kiharakerho ry:n keskustelupalsta

Valvoja: SannaS

Muutoksia tulosten lähettämiseen Kiharakerhon nettisivuille

ViestiKirjoittaja SannaS » 01.07.2009 15:12

Päivityksiin liittyvän alati kasvavan työmäärän vuoksi Kiharakerhon nettitiimi on tehnyt pieniä uudelleenjärjestelyitä koskien tulosten lähettämistä julkaistavaksi.
Tästä eteenpäin kaikki näyttely- ja koetulokset kuvineen lähetetään Paula Sarkkiselle osoitteeseen tulokset(at)kiharakerho.net.
Osoitteeseen webmaster(at)kiharakerho.net saa, voi ja pitää edelleen lähettää kaikki muu sivuille tarkoitettu materiaali.

Ohjeita tulosten lähettämiseen löytyy tästä viestiketjusta: viewtopic.php?f=10&t=10623
SannaS

Re: Muutoksia tulosten lähettämiseen Kiharakerhon nettisivuille

ViestiKirjoittaja SannaS » 18.07.2010 21:05

Hallitus on kokouksessaan 16.7.2010 päättänyt, että jatkossa Kiharakerhon tulospörssissä julkaistaan tulosten yhteydessä vain ko. tapahtumassa otettuja valokuvia. Näyttelykuvat otetaan siis mieluiten kehässä ja koekuvat itse koesuorituksesta, jolloin koirien sen päivän tasosta annetaan tasapuolinen kuva.
Tarvittaessa nettitoimikunta tekee lopullisen päätöksen tulosten yhteyteeen lähetetyn kuvan julkaisemisesta tai julkaisematta jättämisestä.
SannaS

ViestiKirjoittaja Afro » 18.07.2010 22:15

Onpa erikoinen päätös.. Tuloksia on paljon mielekkäämpi lukea kuvilla varustettuina, pitääkö se tehdä noin vaikeaksi?
Ei kaikki pysty saamaan esim kokeisiin tai näyttelyyn kuvaajaa mukaan. Esim taipparit läpäisseen koiran kohdalla " koira ja kunniakirja "-perinteinen kuvatulos on huomattavasti kivampi kuin tulos ilman kuvaa. Koe olot/maastot/sää ovat toisinaan sellaisia, että kuvaa ei pysty saamaan. Tai lajissa kuin lajissa perinteikkäät pokaali ja rekku kuvat pärjänneillä.
Saatikka näyttelyssä, varsinkin pienemmissä, jossa osallistujiakaan ei montaa ole. Ei ehdi kameraa käyttämään, kun jo itse juoksee kehässä. Tai ulkoilmanäyttelyt sateella, maneesissa tai kehät on joskus tehty mahdottomiksi kuvaajalle.. Eikä sitä kameraa aina mukanakaan kuljeta.
Hassu " porkkana " ihmisille jotka kuvia yleensäkään lähettää? Mikäs vika nykykäytännössä on ollut, onko jäsenniltä tullut valituksia?
Afro

ViestiKirjoittaja SannaS » 19.07.2010 11:54

On tullut hieman kommenttia siitä, että kuvat eivät ole tasapuolisia koiria kohtaan, jos toiset on otettu näyttelyssä kehässä huonossa kuvakulmassa ja vähässä valossa ja toiset vimpan päälle aseteltuinia ja photoshopattuina ajan kanssa kotona. Tämä koskee tietenkin lähinnä näyttelyitä, mutta sehän vasta hassua olisikin, jos säännöt olisivat näyttelyille ja kokeille erilaiset. Muualla ja muulloin otetut kuvat eivät myöskään kerro koko totuutta koirien näyttely- tai koepäivän sen hetkisestä kunnosta.
Pokaali- ja kunniakirjakuvat ovat toki edelleen tervetulleita, mutta otetaan nekin tästä lähtien näyttely- tai koepaikalla. Toivottavaa myös olisi, että jos kuvia lähetetään, niin lähetettäisiin kuvat kaikista osallistuneista kiharoista, mutta tämä ei tietenkään aina ole mahdollista.
Kuvia lähetetään tulospörssiin varsin mukavasti, eikä tämä sääntö tule uskoakseni tätä kuvien määrää juurikaan muuttamaan. Ja jos muuttaa, niin toivottavasti ylöspäin!
SannaS

ViestiKirjoittaja Afro » 19.07.2010 18:11

Ai tästäkö tässä olikin kysymys :wink:
No tasapuolisia kuvia koirista tuskin ikinä saakaan, monestakin eri syistä..
Kehästä otetut kuvat vasta epätasapuolisia ovatkin, joku on kuvattu edestä, toinen takaa, kolmas juostessa, neljännessä pyllistää tuomari ym. On niitä nähty.
Jokainen kuitenkin haluaa omastansa sen kauneimman ja parhaimman kuvan nettiin jokaisen nähtäville. Toisille tämänkin asian merkitys on suurempi kuin toisille. Ja vielä omakin pärstä esillä somassa virneessä. Allekirjoittanut ainakin haluaisi ihan itse valita omista koirista ja naaman virneistä sopivimman.
En ole kyllä muissa yhdistyksissä törmännyt tällaiseen, että jos haluat nähdä vaivaa ja haluat rekustasi esille oman yhdistyksen sivuille hyvän kuvan, koiralle oikeutta tekevässä asennossa, niin siihen pitää oikein hallituksen puuttua.
Ei ainakaan mun koirien ulkonäkö muutu muutaman päivän sisään tapahtumasta mihinkään.. Saatikka illalla kotona räpsityssä kuvassa.
Eikös jokaisella ole ollut sama oikeus, tähän asti, lähettää sellainen aiheeseen sopiva kuva kuin haluaa ja mitenkä paljon jaksaa nähdä vaivaa, enkä tarkoita photoshoppailua?
Tiina Valonen
Afro

ViestiKirjoittaja Hilu » 19.07.2010 22:24

Aika hassu päätös hallitukselta. [s_shake] Sensuroiko nettitoimikunta oikeasti jatkossa kuvia? [s_rolleye

Kuten Tiina kirjoitti niin aika harvoin kehässä kiireellä napatut kuvat antavat oikeaa kuvaa koirasta. Ainakin minä haluaisin katsoa sellaisia kuvia tulospörssistä, joista nyt saa jotain tolkkua koiran rakenteesta. Useinhan näyttelykuvat otetaan sitten näyttelyn päätteeksi kaikessa rauhassa, ja näin digiaikaan useammasta kuvasta sitten valitaan se paras, joka kehdataan laittaa näytille. Mitä iloa niistä epäonnistuneista poseerauksista on kenellekään? Eiköhän tuo piisaa näyttelykuvien osalta että kuvat ovat saman päivän aikaan otettuja kuin ko. tapahtuma on ollut. Oli ne sitten otettu missä hyvänsä.
Hilu

ViestiKirjoittaja Harvaluotolainen » 21.07.2010 07:39

Puolustelen hallituksen päätöstä :) Ensinnäkin on hyvä, että koiran esittäjäkin näkee, millaiselta koira näyttää silloin kun siitä arvostelu kirjoitetaan, voisi ehkä ottaa oppia ja skarpata seuraavalla kerralla :) (koskee myös itseäni!). Tuomarin saama esteettinen kuva muodostuu kokonaisuudesta, johon koiran ulkonäön yms lisäksi kuuluu myös handleri (pukeutumisineen ja ilmeineen) - kyseessähän on kauneuskilpailu! Toiseksi, jos muitten osallistuneitten kuvat on otettu tuomariteltan kulmalta ja sitten sinne joku hännille jäänyt lähettää maisemoidun ja mahdollisesti retusoidun kuvan itsestään, niin johan sitä ihmetellään, että kuinka järjestys on tuommoinen voinut olla!
Harvaluotolainen

ViestiKirjoittaja Afro » 21.07.2010 08:05

Vitsihän tässä lähinnä onkin siinä, että ei kamera pääse siihen kulmaan, mistä tuomari koiran näkee. Minä ainakin esitän koiran tuomarille sivusta ja kuvathan on milloin mistäkin suunnasta. Kuvaajan ajoitus voi olla myöskin ihan mikä vaan. Usein myöskin tumman koiran ollessa kyseessä, kuva on tarkentunut milloin mihinkin. Koira voi näyttää ihan tummalle möykylle. Ulkonäyttelyt vielä ehkä toimii, mutta entäs pienemmät sisänäyttelyt?
Edelleenkään siellä pienemmissä ei edes kuvaajaa löydy, kun osallistuja määrät saattaa olla tosi pienet. Ehkäpä Harvaluotolainen ei näissä niin ole käynyt kuvaamassa :wink:
Edelleenkin painotan sitä, että jokaisella on ollut ihan sama mahdollisuus lähettää koirastansa edustava otos viitseliäisyyden mukaan!
Mielestäni päätös on ihan naurettava ja käsittämätön omalta yhdistykseltä. Kukahan tällaista on kokouksessa esittänyt?
Afro

ViestiKirjoittaja Hilu » 21.07.2010 08:28

Ei ne aina onnistu kuvat ammattilaiseltakaan... :grin:
Tämän vuoden erkkarin ROP & VSP kuvassa mustalla rop-koiralla näyttäisi olevan mahdottoman paksu reisi, viivottimen suorat takakulmaukset, hauska hännän asento. Tuomarienkin kannattaisi varmaan miettiä sitä pukeutumistaan, jotta erottuisi kivasti kuvissa koirista. :wink:

Olisiko parasta jos laitettas videot joka koirasta näytille niin tulis paremmin kokonaisuus näkösälle. Kuva kun on kummiskin vaan hetken räpsäys. [s_yes]
Hilu

ViestiKirjoittaja Hilu » 21.07.2010 11:26

Sit semmonenkin tuli mieleen näistä kuvista, että kun osasta näyttelyistä, esim. Voittaja-näyttelyt ja erkkarit, kuvia otetaan ns. firman puolesta, niin mitäs sitten jos kuvaajan näkemys koirasta eroaa kovin paljon koiran omistajan näkemyksestä. Saako koiran omistaja pyytää poistamaan "epäonnistuneen" kuvan vaikkapa erikoisnäyttelyn tuloksista, jos kuvaa ei kehtaa katsella.
Sannan ottamat kuvat ovat pääsääntöisesti erinomaisia, olen itsekin monesti pyytänyt niitä käyttööni, mutta jos sattuisi sellainen lipsahdus että koiraa onkin kuvattu huonosta kulmasta, niin voisiko sen sitten saada poistettua?
Koiran omistajan itsensä ottamat kuvat ovatkin sitten ihan kuvaajan omalla vastuulla, oli ne sitten millaisia tahansa.
Hilu

ViestiKirjoittaja Maija P » 22.07.2010 20:05

Sannan ja Harvaluotolaisen kommenttien lisäksi hallituksen näkökulman voi ottaa niin, että näyttelyssä / kokeessa otetut tilannekuvat vastaavat joukkoviestimien uutiskuvia. Kotosalla väännetyt ja photoshopatut kuvat voi taas rinnastaa markkinointimateriaaliin, jota käytetään mainoksissa. Kun minä etsin tietoja eri koirista, katson mielelläni muitakin kuvia kuin vain ”markkinointimateriaalia”.

Mielestäni uutiskuvat ovat oikeaa materiaalia Kiharakerhon tulossivuille. Perusteelliset poseerauskuvat puolestaan kuuluvat jokaisen omille kotisivuille. Lisäksi webbitoimikunta kehittelee mahdollisuutta tuoda esiin omistajien ottamia kuvia koiristaan vähän erilaisessa yhteydessä, mutta siitä lisää myöhemmin.

Muutamaan vuoteen ”firman puolesta” ei ole kuvattu oikeastaan muita näyttelyitä kuin erkkari. Syy siihen lienee työmäärä: kuvien käsittely ja nettiin vieminen ei ole ihan muutaman minuutin homma, kun kuvia on useita kymmeniä. Lisäksi oma työnsä on mahdollisimman edustavien kuvien löytämisessä. Aina kuvaaja ei ole kelpuuttanut nettiin laitettavaksi sieltä lähimmästä kamerasta löytyvää kuvaa vaan korvaavia kuvia on huhuiltu muilta kehän reunalla kuvanneilta esimerkiksi handlerin alushousujen pilkistämisen vuoksi…
Maija P

ViestiKirjoittaja Afro » 22.07.2010 22:15

Ihan sama millä nimellä kuvaa kutsuu, onko se uutiskuva tai markkinointikuva, on kuin valokuvauskerhoon kuuluis, eikä koira kerhoon, mutta miten voi yhdistys "ottaa" multa päätäntävallan siitä millaisia kuvia minä haluan esille ihan omista koiristani tuloksiin, joita itse kerholle lähetän? Siellä yhdistyksen sisällä joku muu tekee sen päätöksen, mikä on mun koirastani se paras otos eli se tuskin ainakaan enää tulee olemaan se mun lähettämä. Jokaisen omat kuvablogit tms on eri asia, kuin yhdistys, jonka jäsen olen ja maksuni maksan.
Kun minua on joku koira kiinnostanut, niin mahdollisuuksien mukaan menen sitä tapaamaan, varsinkin Suomi on niin pieni maa tai keskustelen henkilön kanssa ketä sen on nähnyt, viimeisenä vaihtoehtona vasta kuvat..
Varmasti joku sitten selittää mulle sen photoshoppaus hässäkän, en siitä mitään tiedä, koska en omista mitään maksullista ohjelmaa. Jos se on rajaamista, mahdollisesti suoristamista ja valoisuuden/kontrastien tarkistamista niin jo on merkillistä, jos sitäkään ei saa tehdä kuvan eteen tehdäkseen siitä edes katsottavan.
Pitänee ostaa ja opetella sitä kuuluisaa shoppausta ja poistaa ottamistani kuvista vaikka yksi jalka, niin jokohan alkaisi kuvatkin kelpaamaan kerhon tuloksiin [s_biglaug
Sori, sulla on liian hyvä kuva, ei voida laittaa sitä tänne näyttelytuloksiin, kun jollekulle tulee siitä paha mieli.. [s_nono]
Jo on aikoihin eletty!!
Katsokaa nyt mallia vaikka kultsien kultaisesta pörssistä http://kultainenporssi.com/
Sama kiinnostaa, kuin Hiluakin, että kenelle lähetän meiliä, jos kuva on.. siis jos mulla on eri näkemys kuvan valitsijan kanssa kelpoisuudesta?
Afro

ViestiKirjoittaja Emmamaria K » 25.07.2010 10:26

Pakko kommentoida, vaikkei kyseessä oma rotu olekaan. Itse en näe päätöksessä mitään huonoa, päinvastoin. Olen omassa rodussa ärsyyntynyt monet kerrat, kun olen katsellut muka-näyttelyssä otettuja kuvia. Hei kuinka kiva oikeesti on, kun on muka raportoitu kuvien kera jostakin tammikuusta pidetystä erkkarista ja sitten joku haluaa ehdottomasti pistää fotoksi sen neljä vuotta aiemmin järven rannalla otetun foton?? Ja jos koira pärjää useammassa näyttelyssä, sama kuva koristaa lehteä/tulospörssiä kenties neljässä paikassa - ei kovin kiva! Kuvan pitää olla autenttinen, siinä hetkessä, siellä paikalla otettu. Napsii sitten niitä kuvia sen verran paljon, että joku onnistuu edes kohtalaisesti!

Kun oikeasti mietitään, miten helkkarin paljon pitää ottaa fotoja, että edes yksi kuva onnistuu, niin eihän paikan päällä otetuista varmaan kelpuuta ainoatakaan. Omasta vanhemmsta koirasta on kaikkien näiden vuosien varrella tullut yksi aivan erinomainen otos, ensimmäisen pentueen jälkeen meidän pihalla otettu, kun koira oli kaksijapuolivuotias. Mutta jos nyt sellainen ihme kävisi, että koira sattuisi joskus jossakin näyttelyssä pärjäämään, niin en todellakaan laita tulospörssiin enkä lehteen sitä kuvaa sen erinomaisuudesta huolimatta. Koirahan on nyt viisijapuolivuotta! Lehteen saisivat valkata paikan päällä otetuista parhaimman kuvan, sillä ei ole edes realistista olettaa, että koirasta kuunaan enää yhtä edustavaa kuvaa saadaan kuin se meidän kesäpihafoto. Se on meidän nettisivuilla esillä enkä taida vaihtaa :wink: !
Emmamaria K

ViestiKirjoittaja Hilu » 25.07.2010 12:01

Aika vähänhän näyttelytuloksissa ylipäätään onkaan noita kuvia. Ja tämä hallituksen päätös aiheuttaa sen ettei niitä taida tulla jatkossa senkään vertaa.
Hyvin harvoin minulla on kuvaaja mukana näyttelyssä. Ei niitä kehäkuvia sitten tahdo saada kun olet itse esittämässä koiraa. Vai pitääkö tuomarille sanoa kesken arvostelun että vänta lite, pitää välillä kuvata. Eiköhän se käy päinsä, samoin kuin narupallolla tuomaria heittäminen... :grin:
Hilu

ViestiKirjoittaja Afro » 25.07.2010 12:22

Ei kait kiharakerholle kukaan vanhoja otoksia tunge. Ei nyt siitä kaiketi ole kysymys ollenkaan.
Mun kuvat ainakin on otettu vuorokauden sisään tapahtumasta.
Se tässä sapettaa, että kun jaksan nähdä vaivaa ja ottaa koirastani sivusta rakennekuvan, joka kerta uuden, siitä suunnasta, kun sen tuomarillekkin esitän, niin jatkossa ei sitä kelpuuteta näyttelytuloksiin vaan sinne angetään väkisin jonkun muun valitsema kuva, koira edestä, koira takaa, koira juostessa, koiraa vasta asettamassa tai ihan mistä milloinkin. Miksi? Minkä realistisen kuvan se yksi pieni hetki koirasta antaa, jos en ole vielä ehtinyt edes koiraa asettaa valmiiksi?
Onneksi omien koirieni rakenne kestää useimmiten räpsytkin, mutta periaate puolelle ajatus enemmänkin menee, ihan "neuvostoliittotouhua". Järjettömiä sääntöja ja eripuraa, mitä muuta?
Miettikää nyt ihmeessä se toteutuspuolikin niihin pikku hikiän näyttelyihin ja kertokaa kuka siellä kuvaa. Näyttelyssä voi olla esim 3 kiharaa ja kaksi niistä mun. Tai vaan se yksi, mikä ei kauhean ihmeellistä sekään olisi.. Saatikka todellakin ne kuvausolosuhteet. Eihän tämä homma vaan toimi!
Afro

ViestiKirjoittaja passat » 25.07.2010 18:30

Teknisesti ilman kuvia parempi. Lataantuu nopeammin. Hitaanlinjan takana oleva. Niin ja tulokset käy ilmi noita kuvia.
passat

ViestiKirjoittaja Olka » 11.08.2010 11:39

Kuvien sensurointia... Kait jokainen mieluummin toimittaa omasta koirasta tuoreen kauniin kuvan, jossa se seisoo niin että rakenne pääsee oikeuksiinsa. Tämän vuoden kiharaerkkarin "opetuskuvat" eivät ole kaunista katseltavaa.

Joku kehänlaidalta ottaa koirastani TOSIRUMAN kuvan ja se julkaistaan näyttelytulosten yhteydessä - saahan kuvan pois julkisesta levityksestä jos niin vaadin?
Olka

ViestiKirjoittaja SannaS » 11.08.2010 14:24

Vielä kerran:

Tulosten yhteyteen voi lähettää kuvan, joka on otettu näyttely/koepaikalla kyseisenä tapahtumapäivänä. Kuvan siis ei tarvitse välttämättä olla kehästä tai itse koesuorituksesta, mutta aina parempi jos on. Toivottavaa olisi, että kaikista näyttelyn/kokeen kiharoista lähetettäisiin kuva, mutta tämä ei tietenkään aina ole mahdollista. Jos useasta koirasta lähetetään kuva, niin niiden olisi hyvä olla otettu samassa tilanteessa (siis esim. kaikki kehästä tai kaikki kehän jälkeen näyttelyalueella).

Ei tämä nyt varmaan niin kauhean vaikeaa ole eikä isoa muutosta tuo aiempaan käytäntöön. Jos tulospörssiin ilmestyy kuva, jota koiran omistaja ei sinne halua, kuvan saa toki pois, aivan kuten tähänkin asti (tulokset(at)kiharakerho.net). Käytetään nyt sitä maalaisjärkeä, niin saadaan tulospörssistä entistä mielenkiintoisempi kiharaharrastajille!
SannaS

ViestiKirjoittaja Hilu » 11.08.2010 18:25

Vaikka kuinka tuota hallituksen päätöstä miettii maalaisjärjellä niin ei se kyllä minulle ainakaan aukea. Miksi asia on ylipäätään noussut tapetille, saisko tietää taustoja?
Hilu

Paluu kiharakarvainen noutaja